8. klasside väljakutse: Kuidas kasvatada värsket toitu ka külmal ajal?
🍀Esmalt koostasid õpilased selle raames bioloogiatunnis rühmatööna plakateid, kus oli info selle kohta, mis taimi ja miks plaanitakse kasvatama hakata, mis tingimusi taimed kasvamiseks vajavad ja kuidas need tingimused on seotud fotosünteesiga. Lisaks õppisime selles tunnis taimede fotosünteesi ja hingamise teemat. Seejärel tutvustasid õpilased oma plakateid klassikaaslastele.
🌞Seejärel tegid õpilased füüsikatunnis kindlaks, millest nähtav ehk valge valgus "koosneb" ja millist valgust taim vajab, kasutades selleks simulatsiooni internetist. Parasjagu ongi füüsikatundides käsil optika ja valgusega seotud teemad. Simulatsioonist selgus, et taimedele sobiks kõige paremini sinine ja punane valgus ning taim ei vaja üldse rohelist valgust. Seepärast näivadki taimed meile rohelisena, et nad ei kasuta seda osa valgusest ja peegeldavad rohelise valguse meie silma tagasi.
💧Järgmiseks uurisime bioloogiatunnis kuidas valgus, temperatuur, süsihappegaasi sisaldus ja vee kättesaadavus mõjutavad fotosünteesi intensiivsust. Kasutasime selleks simulatsiooni internetist ja saime teada, et nende puudus aeglustab fotosünteesi ja olemasolu kiirendab, kuid mitte lõpmatuseni.
🥬Seejärel korraldasime bioloogiatunnis katse, milles uurisime, kas erinevat värvi taimelehed vajavad fotosünteesi läbiviimiseks ka erinevat värvi valgust (🍃tumerohelised lehed vs 🍂kollakasrohelised lehed). Selleks tuli taimelehtedest eraldada pigmendid (värvused). Kasutasime katsetaimedena spinatit, lehtsalatit ja frillist.
Filtreerisime saadud segu ja kandsime atsetoonis lahustunud taimepigmendid filterpaberi ribale, mida oli vaja vahepeal fööniga kuivatada.
Lõpuks lisasime need paberiribad atsetooni-etanooli segusse nii, et lahusti hakkas mööda paberit ülespoole liikuma, tõmmates endaga kaasa ka taimede pigmente - need hakkavad liikuma erineva kiirusega oma molekulmassi erinevuste tõttu.
Mitmetel õpilastel õnnestus selle ajamahuka töö tulemusena näha eraldunud pigmente (klorofüll a ja klorofüll b).
Taimepigmentide kromatogrammi näidis: Meie tulemus:
Õpitud teadmiste valguses täiendavad õpilased oma esialgseid plakateid - vaatavad, mida on vaja juurde lisada, muuta või lausa eemaldada. Kõike ikka selleks, et väljavalitud taimed kasvaksid hästi ning et tundides saadud teadmisi rakendada. Ehk on uuel õppeaastal võimalik mõnda toidutaime ka päriselt koolimajas kasvatada.
Fotosid praktilisest tööst ja plakatitest: